Loading...

Melding

Dit multimediaverhaal bevat video- en geluidsfragmenten. Zet het geluid aan.

Gebruik het muiswiel of de pijltjestoetsen om tussen pagina's te navigeren.

Swipe om tussen pagina's te navigeren.

Hier gaan we

Het nieuwe Cuba

Logo https://verhalen.volkskrant.nl/cuba

Volledig scherm

Waardigheid, dat is wat de Italiaanse fotograaf Giancarlo Ceraudo altijd opvalt als hij op Cuba is. De Cubanen zien hun armoede niet als vernedering, het belet ze niet van sigaren te genieten of capoeira te oefenen op het strand, zoals het joch op de foto. Dat zelfbewustzijn van de armen is nog het beste spoor dat de revolutie van Fidel Castro en zijn kameraden heeft achtergelaten, vindt de fotograaf.

Dat is een groot verschil met alle andere landen in Latijns-Amerika die Ceraudo de afgelopen twintig jaar bezocht. Hij pendelt tussen woningen in Rome en de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires. ‘De armoede op Cuba is misschien even erg als bijvoorbeeld in Honduras, maar daar leven de armen in uitzichtloosheid.’

In 2008 begon hij met het project om Cuba vast te leggen in de overgangsfase nadat Fidel Castro’s broer Raúl het landsbestuur had overgenomen en hervormingen in gang zette. De Cubanen leven in afwachting van grote veranderingen. Deze maand werd Castro opgevolgd door Miguel Díaz-Canel. ‘Ik wil meemaken hoe Cuba een nieuw tijdperk ingaat, ik blijf daar nog zeker een jaar fotograferen.’

De nieuwe generatie in Havana heeft weinig meer met de revolutie van 1959, zegt Ceraudo. Kijk naar die pubers in de wijk Verado, met het meisje dat haar tong uit haar mondhoek steekt: zo’n beeld was twintig jaar geleden toch ondenkbaar op Cuba. ‘Het internet heeft alles veranderd.’ Ja, op een van zijn foto’s staat revolutieheld Che Guevara getatoeëerd op de schouder van een jongen, maar of de drager weet voor welke idealen die vocht? Jonge Cubanen zijn gericht op de Verenigde Staten, zo vlakbij. ‘De jongeren in de stad tenminste, op het platteland is de geest van de revolutie nog veel meer aanwezig.’

Cuba verkeert in een schemerzone, vindt Ceraudo. Zijn foto’s hebben een wat desolaat karakter: het weer is vaak druilerig, de avond valt, de personen zien er armetierig uit. Bij hem geen overdreven kleurrijke taferelen, zoals je vaak op fotoreportages van westerlingen uit Cuba ziet. Geen nostalgisch sausje over foto’s met de klassieke Amerikaanse sleeën, die nog altijd op Cuba rondrijden omdat het embargo al ruim een halve eeuw invoer van nieuwe modellen verhindert.

Ceraudo: ‘Het Amerikaanse embargo heeft de hele geschiedenis van revolutionair Cuba gedomineerd. Met Obama als president leek opeens van alles mogelijk. Jammer genoeg ziet dat er met Trump een stuk slechter uit. Maar in Cuba is de sfeer echt veranderd. Ik fotografeerde bijvoorbeeld vier vissers met korte broeken in het patroon van de Amerikaanse vlag. Dat had een paar jaar geleden echt niet gekund.’

Wim Bossema

Sluiten
Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven

Naar boven
Naar boven
Scroll om door te gaan
Swipe om door te gaan